Dôvody:
1. Ohrozenie existencie malých škôl a škôl národnostných menšín
Zníženie veľkostného koeficientu zásadným spôsobom ohrozí fungovanie malých základných škôl, predovšetkým v obciach a regiónoch s národnostnými menšinami. Tieto školy už v súčasnosti pôsobia v limitovaných finančných podmienkach. Pokles normatívneho financovania môže viesť:
- k zhoršeniu personálnych a materiálno-technických podmienok,
- k obmedzeniu rozsahu a kvality vzdelávacej ponuky,
- až k potenciálnemu rušeniu škôl.
V menších komunitách by to priamo ohrozilo dostupnosť vzdelávania a rovnosť príležitostí pre žiakov.
2. Disproporčný negatívny dopad na národnostné školstvo
Modelácia dopadov na základe údajov za rok 2025 ukazuje, že školy s vyučovacím jazykom národnostných menšín budú znížením veľkostných koeficientov zasiahnuté výrazne viac než školy s vyučovacím jazykom slovenským. Orientačné výpadky z normatívneho financovania sú nasledovné:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Školy národnostných menšín sú zároveň zriaďované najmä obcami, ktoré už boli negatívne ovplyvnené presunmi finančných prostriedkov v dôsledku zmien vo financovaní samospráv (úprava DPFO). Od roku 2026 sa ich podiel na výnose z DPFO opätovne znižuje, čím sa kumulatívny negatívny vplyv ešte prehlbuje.
3. Negatívne dôsledky pre prebiehajúcu kurikulárnu reformu
Od 1. 9. 2026 začne proces plošného zavádzania nového Štátneho vzdelávacieho programu, do ktorého vstúpi približne 1050 škôl. Mnohé z nich sú malé školy a školy národnostných menšín s obmedzeným normatívnym financovaním. Akékoľvek ďalšie zníženie zdrojov môže:
- zásadne oslabiť personálne, priestorové a materiálne zabezpečenie reformy,
- ohroziť jej reálnu implementáciu,
- viesť k formálnemu alebo minimalistickému napĺňaniu požiadaviek reformy.
4. Obchádzanie zásady partnerstva a rozpor so zákonom o financovaní škôl
Navrhovaná úprava nebola prerokovaná so zriaďovateľmi, čo je v rozpore so zásadou partnerstva pri tvorbe legislatívy v školstve. Navyše je v rozpore so zákonom č. …/2025 Z. z. o financovaní škôl a školských zariadení, ktorý s obdobným znížením počíta až od 1. 1. 2031 a zavádza prechodné obdobie. Návrh nariadenia vlády tieto pravidlá mení predčasne.
5. Rozpor s odporúčaniami Zmiešanej slovensko-maďarskej komisie
Zmiešaná slovensko-maďarská komisia pre záležitosti menšín v roku 2024 prijala viaceré odporúčania, ktoré slovenská vláda uznesením č. 481/2024 vzala na vedomie a uložila povinnosť posúdiť ich realizovateľnosť. Tieto odporúčania zaväzujú Slovenskú republiku:
- garantovať finančnú podporu národnostných škôl, najmä škôl s nízkym počtom žiakov,
- neznižovať ich štátnu podporu,
- realizovať zmeny len na základe dôkladných analýz a konzultácií so zriaďovateľmi,
- podporovať rozvoj vzdelávania v jazyku národnostných menšín,
- zohľadňovať špecifiká národnostného školstva pri normatívnom financovaní.
Navrhované zníženie veľkostného koeficientu je v priamom rozpore s týmito záväzkami a môže viesť k zániku národnostných škôl s nižším počtom žiakov.
Záver
Na základe vyššie uvedených skutočností navrhujeme akceptovať túto zásadnú pripomienku a vypustiť navrhovanú úpravu veľkostného koeficientov z návrhu nariadenia vlády SR, pričom žiadame zachovať súčasnú výšku koeficientov. Uvedený krok je nevyhnutný na zachovanie dostupnosti a kvality vzdelávania v malých školách a školách národnostných menšín a na rešpektovanie platných záväzkov Slovenskej republiky.