Dňa 01.07.2025 ministerstvo vyhlásilo výberové konanie na funkciu riaditeľa Fondu, ktoré konanie podľa nášho názoru prebiehalo netransparentne v rozpore so všeobecne záväznými predpismi a internými predpismi ministerstva.
Výberové konanie bolo zverejnené na webovej stránke Fondu, www.kultminor.sk a na stránke www.profesia.sk, pričom lehota na podanie prihlášky do výberového konania bola 10 kalendárnych dní od vyhlásenia výzvy. Ide o nezvyčajne a neobvykle krátku dobu na podanie prihlášok, čím znemožnili viacerým záujemcom podať do výberového konania prihlášku. Napokon bolo do výberového konania podaných 5 prihlášok, z čoho dvoch uchádzačov vylúčili z dôvodu absencie požadovaných príloh, jeden uchádzač sa ústnej časti výberového konania nezúčastnil, tj. tejto časti výberového konania sa zúčastnili dvaja uchádzači. Ministerstvo v rozpore so zaužívanou praxou však mená uchádzačov o post riaditeľa Fondu nezverejnilo. Ministerstvo postupovalo netransparentne pri zložení výberovej komisie, ktoré bolo známe až na poslednú chvíľu pred uskutočnením výberového konania, pričom členom výborovej komisie bolo dokumenty súvisiace s výberovom konaní predložené až v deň konania výberového konania. Treba zdôrazniť, že výberová komisia bolo zložená neodborne a nebola dodržiavaná ani zásada participácie národnostných menšín. Výborová komisia mala 5 členov, z čoho štyria boli úradníci ministerstva a jeden člen bol menovaný splnomocnencom vlády SR pre národnostné menšiny z radov Rady vlády pre národnostné menšiny. V komisii okrem vedúceho odboru ministerstva pre národnostné menšiny absentoval aj zástupca Fondu. Podľa internej smernice ministerstva č. 1/2024, ktorou sa upravuje postup pri obsadení voľného miesta vedúceho zamestnanca, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky (ďalej len „interný predpis“) výberová komisia sa skladá najmenej z troch členov s tým, že najmenej jedným členom je zamestnanec navrhovateľa a jedným členom je zástupca zamestnancov organizácie, v ktorej je vyhlásenie výberové konanie, t.j. Fondu. Napriek uvedeným skutočnostiam v rozpore s interným predpisom ministerstvo bez adekvátneho a zákonného odôvodnenia neumožnilo zástupcovi zamestnancov Fondu stať sa členom výberovej komisie. Ďalej z interného predpisu vyplýva, že členom komisie môže byť i odborník z externého prostredia pre danú oblasť. Napriek vyššie uvedeným skutočnostiam výberovú komisia tvorili štyria zástupcovia ministerstva, t.j. navrhovateľa, čo vyvoláva pochybnosti o objektívností procesu výberového konania.
Podľa ust. § 5 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme miesto vedúceho zamestnanca sa obsadzuje na základe výsledku výberového konania, ktoré musí byť vykonané transparentne, nestranne a pri ktorom musí byť dodržiavaná zásada rovnakého zaobchádzania. Máme za to, že neodborné zloženie výberovej komisie ako aj krátka, 10 dňová lehota na predkladanie prihlášok sú v rozpore s týmito zásadami.
Ústava SR v čl. 34 ods. 1 a 2 priznáva príslušníkom národnostných menšín právo na rozvoj vlastnej kultúry a účasť na rozhodovaní o veciach, ktoré sa ich týkajú. Uvedené vyplýva okrem iného aj z Rámcového dohovoru o ochrane národnostných menšín ako aj z Európskej charty regionálnych alebo menšinových jazykov, ktorým Slovenská republika s zaviazala zabezpečiť adekvátne podmienky pre rozvoj a správu kultúru národnostných menšín. Ako to z vyššie uvedených vyplýva, zloženie výberovej komisie len formálne splnilo požiadavku účasti zástupcov národnostných menšín pri výbere riaditeľa Fondu, nakoľko členmi komisie boli štyria úradníci ministerstva a iba jeden zástupca národnostnej menšiny. Uvedené sa ukazovalo aj pri samotnom hodnotení uchádzačov. Výber riaditeľa Fondu, ktorý je kľúčovou inštitúciou pre financovanie kultúry menšín, bez adekvátnej prítomnosti zástupcov menšín v rozhodovacom procese je v priamom rozpore s vyššie uvedenými záväzkami Slovenskej republiky.
Podľa verejne dostupných informácií ďalej máme za to, že pri výberovom konaní bola porušená aj zásada rovnakého zaobchádzania. Podľa medializovaných informácií hodnotenie uchádzačov vykazovalo výrazný bodový nepomer, ktorý nezodpovedal reálne predvedenému výkonu a vyvoláva dôvodné pochybnosti o objektívnosti výberu. Ďalej treba zdôrazniť, že aj v tomto prípade v rozpore so zaužívanou praxou bola verejnosť z procesu vylúčená, nakoľko verejnosti nebola umožnená prítomnosť na pohovore s jednotlivými uchádzačmi.
Vyššie uvedené skutočnosti a samotné konanie ministerstva vytvára podozrenie na obchádzanie zákonného účelu výberového konania. Poukazom na uvedené skutočnosti podávame tento podnet a žiadame prokuratúru preskúmať samotný postup ministerstve v priebehu výberového konania na funkciu riaditeľa Fondu.
László Gubík, predseda Maďarskej aliancie
Örs Orosz, člen Maďarskej aliancie
Zoltán Cziprusz, člen Maďarskej aliancie